Usługi

Inwestycje

Biznesplan

Jeśli stanęli Państwo przed życiową decyzją założenia własnej działalności gospodarczej, punktem wyjścia jest skalkulowanie niezbędnego wkładu finansowego i organizacyjnego oraz oszacowanie potencjalnych korzyści i ryzyka. Taka kalkulacja może zostać sformalizowana w postaci biznesplanu i odpowiedzieć na pytanie, jakie planowane przedsięwzięcie ma szanse powodzenia. Dobrze przygotowany biznesplan może równie dobrze być podstawą decyzji o zaniechaniu podjęcia danej działalności, lub – pierwszym krokiem do Państwa sukcesu.

Jeśli stanęli Państwo przed życiową decyzją założenia własnej działalności gospodarczej, punktem wyjścia jest skalkulowanie niezbędnego wkładu finansowego i organizacyjnego oraz oszacowanie potencjalnych korzyści i ryzyka. Taka kalkulacja może zostać sformalizowana w postaci biznesplanu i odpowiedzieć na pytanie, jakie planowane przedsięwzięcie ma szanse powodzenia. Dobrze przygotowany biznesplan może równie dobrze być podstawą decyzji o zaniechaniu podjęcia danej działalności, lub – pierwszym krokiem do Państwa sukcesu.

Biznesplan

Pierwszą i podstawową rzeczą, jeśli zdecydujemy się na prowadzenie własnej firmy, jest sporządzenie biznesplanu. Biznesplan, to nic innego jak pisemne sprecyzowanie oczekiwań przyszłego przedsiębiorcy, czyli zaplanowanie swojej firmy krok po kroku. To ważny dokument, który w szczegółowy sposób przedstawia plan zarządzania działalnością. Biznesplan jest dokumentem analizującym również to, w jaki sposób czerpane będą nasze zyski z danej działalności gospodarczej, w ramach wprowadzanego w życie długoterminowego planu inwestycyjnego. Taki plan działania powinien zawierać opis krótko i długoterminowych celów naszej działalności, oferowanych produktów lub usług, ale i również analizę możliwości rynkowych oraz środków, umożliwiających osiągnięcie założonych celów w konkretnym otoczeniu. Pamiętać należy, że biznesplan powinno się przygotowywać zawsze na potrzeby konkretnego działania z uwzględnieniem potrzeb danego adresata. Pisząc taki dokument, musimy być świadomi tego, kto będzie jego docelowym odbiorcą. W zależności od osoby, która przeczyta nasz biznesplan, inaczej powinny być skonstruowane jego treści. Szczególną uwagę należy zwrócić na te kwestie, które czytającego ten dokument najbardziej interesują. Przykładem jest instytucja banku, który analizując wniosek kredytowy, zainteresowany będzie przede wszystkim formami zabezpieczenia inwestycji. 

Cele biznesplanu

Biznesplan jest jednym z najważniejszych kroków na drodze do uruchomienia własnej firmy. Istotny jest fakt, że to on bardzo często decyduje o powodzeniu lub klęsce naszego przedsięwzięcia. Wiele osób podchodzi do jego pisania w sposób sceptyczny, lub w ogóle pomija ten obowiązek. Dokument ten jest przede wszystkim przydatnym narzędziem, które pomaga w rozpoczęciu i zarządzaniu przedsiębiorstwem. Najważniejszym zadaniem biznesplanu, jest bowiem dostarczenie początkującemu przedsiębiorcy informacji, niezbędnych do podjęcia właściwej decyzji o rozpoczęciu lub wycofaniu się z zamiaru prowadzenia działalności. Często okazuje się, że po szczegółowej analizie napisanego biznesplanu, prowadzenie naszego biznesu będzie w przyszłości nieopłacalne lub nierealne. Często, biznesplan jest niezbędnym dokumentem, który należy złożyć w instytucjach, w których liczymy na uzyskanie dofinansowania naszej działalności np. w banku, urzędzie gminy lub urzędzie pracy.Błędne jest jednak przekonanie, że biznesplan sporządzany jest tylko i wyłącznie w celu pozyskania kapitału na rozwój. Jest na odwrót. Głównym odbiorcą i zainteresowanym jest przede wszystkim przedsiębiorca tworzący biznesplan. To właśnie jemu i jego nowo powstałej firmie, najbardziej służy sporządzony biznesplan, będący narzędziem do realizacji założonych celów.

Metodologia

Niezależnie od tego czy tworzymy biznesplan na swoje potrzeby, czy jest on potrzebny do użytku zewnętrznego, musi być on napisany w sposób przejrzysty, zrozumiany i łatwy do przyswojenia nawet dla laika. Niezrozumiałe treści zniechęcają do czytania. Ważne jest również to, by pisząc biznesplan, posługiwać się jedynie wiarygodnymi, sprawdzonymi danymi.
Nieprawdziwe, nierealne lub przeszacowane dane mogą wzbudzić wątpliwości u oceniającego biznesplan, co często niesie ze sobą przykre konsekwencje np. odmowa udzielenia kredytu.

Profesjonalnie napisany biznesplan powinien w sposób uporządkowany przestawić:

• cechy przedsięwzięcia (jego elementy składowe i ich wzajemne powiązania)
• cechy produktu (co go wyróżnia od innych podobnych na rynku)
• potencjał rynku ( badanie rynku, informacje potencjalnych klientach i konkurencji)
• mocne i słabe strony projektu
• możliwości rozwoju przedsięwzięcia w przyszłości
• sposób realizacji przedsięwzięcia ( harmonogram działań)
• źródła finansowania
• prognozy finansowe

Nie ma jednego wzorca, którym należy się kierować tworząc swój biznesplan. Funkcjonuje kilka układów, według których można go sporządzić. Idealny biznesplan powinien składać się dwóch części: opisowej i analitycznej. Opracowanie takiego dokumentu zajmuje przeważnie od 35 do 50 stron. Wszystko zależy od stopnia złożoności naszego projektu.

Zawartość części opisowej:

1. Spis treści
2. Streszczenie (najistotniejsze informacje z poszczególnych części biznesplanu)
3. Podstawowe dane o firmie ( nazwa firmy , forma prawna przedsiębiorstwa, przedmiot działalności, pełne dane teleadresowe, życiorysy właścicieli).
4. Opis produktu/usługi ( cechy produktu lub usługi wyróżniające go na tle konkurencji)
5. Doświadczenie przedsiębiorcy (kwalifikacji osoby prowadzącej działalność)
6. Analiza rynku i konkurencji (charakterystyka otoczenia w którym działać ma firma, mocne i słabe strony biznesu oraz zagrożenia, które mogą zaistnieć w trakcie funkcjonowania firmy)
7. Plan marketingowy ( strategia marketingowa oraz sposoby promocji i reklamy produktu)
8. Plan operacyjny (harmonogram podejmowanych działań , cele i metody ich realizacji)
9. Plan zatrudnienia (kwalifikacje i doświadczenie pracowników, organizacja pracy i podział obowiązków)
10. Analiza SWOT (analiza czterech kategorii czynników strategicznych: S (Strengths) – mocne strony, W (Weaknesses) – słabe strony, O (Opportunities) – szanse, T (Threats) – zagrożenia

W drugiej, analitycznej części biznesplanu powinny znaleźć się arkusze obliczeniowe, analizy i kalkulacje.

Część analityczna składa się z poniższych elementów:

1. Harmonogram finansowo-rzeczowy
2. Nakłady inwestycyjne
3. Plan przychodów
4. Plan kosztów operacyjnych
5. Amortyzacja
6. Rachunek Zysków i Strat
7. Przepływy pieniężne
8. Bilans
9. Kapitał obrotowy
10. Źródła finansowania inwestycji
11. Obsługa zadłużenia (kredyt)
12. Analiza NPV i IRR
13. Analiza wskaźnikowa
14. Analiza wrażliwości
15. Podsumowanie

W sytuacji, gdy staramy się o kredyt inwestycyjny w banku, bardzo ważne jest rzetelne przygotowanie części analitycznej biznesplanu. Ta część jest szczególnie analizowana przez bank, który wydaje decyzje o przydzieleniu lub odmówieniu nam kredytu. Dlatego przygotowując swoją analizę, trzeba poświecić jej dużo czasu i uwagi. Opracowanie planu inwestycyjnego, wraz z prognozą przyszłej sprzedaży i kosztów, z którymi musimy się liczyć prowadząc działalność, stanowią podstawę do podjęcia decyzji o uruchomieniu działalności. Bez tego, nie zaistniejemy w biznesie. Dlatego, analiza finansowa i analiza rynku, są najważniejszymi częściami biznesplanu. Od nich zależy czy nasz plan wypali.

Biznesplan a kredyt bankowy

Ważnym czynnikiem wpływającym na całokształt pisanego biznesplanu jest fakt, do kogo będzie on kierowany. Szczególnym przykładem biznesplanów są dokumenty tworzone dla instytucji bankowych, na potrzeby ubiegania się o kredyt inwestycyjny. Jak już wcześniej wspomniano, jednym z obowiązkowych dokumentów wymaganych przez banki przy ubieganiu się klienta o kredyt inwestycyjny, jest właśnie biznesplan. Po jego analizie, analitycy bankowi oceniają, czy projekt biznesu przedstawiony przez klienta ma szansę powodzenia i czy warto będzie w niego zainwestować. Dlatego, to właśnie odpowiednio skonstruowany biznesplan może zagwarantować nam później akceptację banku przy wniosku o kredyt. Bank to też inwestor. Dla niego najważniejszym czynnikiem wpływającym na podjęcie pozytywnej decyzji, jest dochód jaki uzyska na udzieleniu kredytu i prawdopodobieństwo, że raty kredytu zostaną zwrócone w terminie oraz pewność, że inwestor pokryje ustalone w umowie kredytowej odsetki.
Jak zatem powinien wyglądać biznesplan dla banku ? Czym różni się od biznesplanów tworzonych dla pozostałych inwestorów? Profesjonalny biznesplan tworzony na potrzeby banku, również powinien zawierać odpowiednie działy. Jego struktura powinna być dobrze przemyślana, aby bank otrzymał spójny i rzetelny obraz naszego przyszłego biznesu. Dobry biznesplan ma być napisany w taki sposób, aby bank mógł się gruntownie, bez żadnych wątpliwości, zapoznać z naszym projektem, a szczególnie z prognozowanymi zyskami finansowymi w przyszłości. Oprócz prognoz finansowych (zysków i kosztów), ważna jest również obszerna informacja o dotychczasowej działalności przedsiębiorcy i jego doświadczeniu na rynku. Z całą pewnością, dla banku, inwestycja w rozwój już istniejącej, prosperującej firmy jest korzystniejszą opcją, ponieważ niesie za sobą znacznie mniejsze ryzyko strat finansowych, niż inwestycja w całkiem nową działalność gospodarczą, której sukces na dłuższą metę jest trudny do przewidzenia. Przy opracowywaniu biznesplanu na potrzeby banku, należy szczegółowo opisać również, jakie będzie przeznaczenie kredytu, który zostanie nam przyznany. Do tego potrzebne są rzetelne wyliczenia finansowe kosztów inwestycji oraz przedstawienie odpowiedniego zabezpieczenia kredytu. Większość banków udzieli kredytu inwestycyjnego, jeżeli w jego ocenie zabezpieczenie kredytu będzie wartościowe i pewne. Jeśli jednak nie przedstawimy wiarygodnego w ocenie banku zabezpieczenia spłaty kredytu, to nawet najlepszy biznesplan nie pomoże nam w negocjacjach z bankiem.


Reasumując, biznesplan, który zawiera dokładne wyliczania długoterminowe i konkretne informacje dotyczące finansów firmy, może przekonać bank do udzielania kredytu inwestycyjnego.  Rozpoczęcie własnej działalności wiąże się ze sporym wysiłkiem związanym z koniecznością dopełnienia niezbędnych formalności i wniesieniem odpowiedniego kapitału. Oprócz własnej pasji i biznesowej intuicji warto dokonać także chłodnej kalkulacji pod okiem ekspertów. Zapraszamy Państwa na niezobowiązujące, bezpłatne spotkanie w celu ustalenia, w jakim zakresie możemy towarzyszyć Państwu na Państwa drodze do sukcesu.
©2024 INSOM SA. All Rights Reserved. Made with love by MIDNIGHT DESIGN STUDIO.

Please publish modules in offcanvas position.